skip to main | skip to sidebar

Bicyklom okolo Balatonu 13.07.2023 - 19.07.2023

Tento výlet bol celkom neplánovaný. Začal sa vlastne tým, že sme dostali typ na ubytovanie pri Balatone. Pozreli sme sa cez booking a zistili sme, že majú voľné izby v termíne, kedy by nám to aj vyhovovalo. Tak padlo rozhodnutie, že ideme na chvíľku k Balatonu a môžeme skúsiť na našich bicykloch obísť Balaton.

13.07.2023 - 1. deň   Balatongyörök (HU)

Štvrtok po práci sme nabalili bicykle do auta a vybrali sa smerom k Balatongyöröku. Cestou nám celý čas pršalo, ale to bolo len dobré, pretože nebolo aspoň také veľké teplo. Ako sme sa približovali k Balatonu, tak sa počasie zlepšovalo a prestalo pršať. V penzióne nás už očakávali. Parkovanie sme mali pekne vo dvore aj s miestom na ukladanie bicyklov. Izbu sme mali na poschodí a mala aj vlastnú klimatizáciu a dole na prízemí bola aj kuchynka na bežné použitie pre hostí. Čo sa dá viac očakávať.
Ubytovali sme sa, a ešte v ten večer sme sa vybrali na pešie preskúmanie najbližšieho okolia. Bývali sme pár 100 metrov od „centra“. Oproti ubytovaniu bola malá reštaurácia a predajňa vína 😊.

Celkovo sme zhodnotili, že je to pekná dedinka s vlastným mólom, kam pár krát za deň prichádza trajekt, ktorý obchádza jednotlivé prístavy na Balatone. Samozrejme sme našli aj nejaké kešky, ktoré sa tu nachádzali.

Je tu aj krásna veľká „štrand“, čiže kúpalisko s udržiavaným trávničkom a rôznymi reštauráciami. Keďže bolo po daždi, tak sme sa tam mohli „zadarmo“ poprechádzať. Neskôr sme museli pridať do kroku, lebo zase začalo kvapkať. Posledné metre smerom k ubytovaniu sme aj utekali, aby sme do nitky nepremokli 😊.

14.07.2023 - 2. deň   Západné pobrežie Balatonu (HU)

V rámci ubytovania sme mali zaplatené aj raňajky. Tým, že celý penzión mal cca 8 izieb, tak sme vedeli, že švédske stoly budú len stolíkmi. Boli sme milo prekvapení, že boli dostatočné. Vždy bolo všetko doložené od salámov, domácich klobások, koláčov až po čerstvo pripravované vajíčka na rôzny spôsob.

Naozaj sme sa výborne naraňajkovali a vybrali sa na našu prvú časť jazdy okolo Balatonu. Vybrali sme sa cyklochodníkom smerom na Keszthely.

Cyklochodník viedol hneď vedľa železnice a potom pokračoval po nábreží Balatonu. Mimo miest a dedín bol vybudovaný samostatný cyklochodník. Na niektorých miestach sa do Balatonu vlievali malé riečky a celkovo tak dotvárali krásne výhľady.

Na západnom brehu boli na trase vybudované rôzne cyklo prístrešky. Tu sme si aj my urobili malú pauzu, aby sme si trošku doplnili sily. Čakalo nás ešte zopár kilometrov do mestečka Fonyód, odkiaľ sme sa mali prepraviť trajektom späť na severný breh Balatonu.

Do Fonyódu sme dorazili niečo pred 15tou hodinou, čo bol pre nás ideálny čas na malý obedík vo forme maďarského langoša. Mňam, aj teraz nám tečú slinky, keď si na neho spomenieme.

Poprechádzali sme sa v parčíku, posedeli pod stromom na trávičke, počkali sme na trajekt a aj s bicyklami sme sa nalodili.

Bolo to super sa takto prepraviť a na druhej strane sa zas posadiť do sedadla bicykla. Čakalo nás ešte cca 20 km cesty k ubytovaniu.

Cestička zas viedla popri vode, tak sme si urobili aj zopár zastávok, aby sme si aspoň nohy namočili. Zistili sme, že na prvý deň sme si tých kilometrov naložili celkom veľa 😊.

Dorazili sme na ubytovanie niečo po 17tej hodine. Boli sme poriadne unavení. No vybrali sme sa ešte autom do mestečka Keszthely nakúpiť nejaké zásoby. Samozrejme sme nemohli vynechať ani večeru v našom obľúbenom reťazci McDonald´s 😊.

Totálne unavení sme padli do postelí a tešili sa na zajtra a na ďalšie kilometre na bicykli 😊.

Dnes to bolo cca 70 km na bicykli.

15.07.2023 - 3. deň   Východné pobrežie Balatonu (HU)

Na dnes nás čakal ďalší úsek okolo Balatonu. Zas sme si veľmi pochutili na raňajkách a vydali sme sa autom do mesta Balatonfüred, kde sme mali vyhliadnuté bezplatné parkovisko pred Campingom.

Na bicykle sme vysadli cca o 11tej. Cesta viedla cez centrum mesta a po nábreží plnom ľudí, stánkov a pobehujúcich detí 😊.

Potom, keď sme sa dostali z mesta, tak už bol opäť kľud na cyklochodníku a naskytli sa nám nádherné výhľady na Balaton a jeho okolie. Dnes nás čakali aj najvyššie kopce, ktoré sú na východnom pobreží. Tu je naozaj veľa miest, kde sa dá zastaviť a len tak sa kochať výhľadmi.

Veľmi zaujímavým miestom je aj parčík pri pamätníku nachádzajúcom sa pri dedinke Balatonvilágos. Tu sa týči 12 metrov vysoký stĺp so svätou korunou, ktorý postavili v roku 2000 k 1000 výročiu „založenia“ Maďarska.

Výhľady tu boli naozaj krásne.

Dokonca sa tu nachádza aj „pitítko“, kde sa dá načapovať studená pitná voda. Bolo to super osviežujúce.

Naše ďalšie kroky (zaujímavé slovné spojenie, keďže ideme na bicykli 😊), nás doviedli do najznámejšieho mesta na brehu Balatonu, Siofók. Boli sme už dobre unavení a netrpezlivo sme čakali, kedy sa nám minú kilometre, ktoré nás ešte čakali do prístavu.

No na kešky sa vždy nájde čas. Napríklad tu sme sa rozhodli pozbierať aj LAB kešky venované zaujímavostiam o tomto meste. Prvou zaujímavosťou bol Evanjelický kostol, ktorý svojím tvarom pripomínal sovu 😊.

Potom sme sa presunuli na námestie, kde sa nachádza bývalá vodáreň, rôzne pamätníky ale aj fontánky. Chvíľku sme si posedeli, oddychovali a následne sme sa vybrali ďalej, lebo nikto to za nás neodšliape až k autu 😊.

Do prístavu v dedinke Szántod to bolo ešte nejakých 12 km. No zvládli sme to úplne bez problémov.

Tu sme prvý krát narazili aj na úseky, kde bolo treba ísť po ceste spolu s autami (alebo len my sme zabudli niekde odbočiť?).

Tam nás už čakal trajekt, pomocou ktorého sme sa odviezli na Tihanský polostrov.

Dnes sme dali našim nohám ale aj zadkom poriadne zabrať. Prešli sme cca 80 km. Ja viem, že „borci“ dajú celý Balaton za jeden deň, ale pre nás „obyčajných“ to bolo aj takto celkom dosť.

Naložili sme bicykle do auta a vybrali sa ešte do mesta Veszprém. Tu sme si v Decathlone, vyhliadli tašku na bicykel, aby sme odľahčili nežnejšej polovičke chrbát od ruksaku 😊.

Po príchode na ubytovanie sme sa dohodli, že po týchto dvoch náročných dňoch bude zajtrajšok len taký oddychový.

Dnes to bolo cca 80 km na bicykli.

16.07.2023 - 4. deň   Keszthely (HU)

Na raňajky sme prišli naozaj na poslednú chvíľu, keďže sa nám veľmi dobre spalo. Ale aj napriek tomu bolo na raňajkách všetko, ako keby sme prišli medzi prvými.

Dnes sme mali ešte navyše domáce višne – sladučké ako med.

Po raňajkách sme opäť zaliezli do izby a len tak oddychovali a plánovali, ako dokončíme toto naše bicyklovanie okolo Balatonu.

Nakoniec sme to vymysleli takto - príjazd autom na miesto, kde sme skončili v predošlých dňoch a následne sa vlakom odviezť do miesta odkiaľ sa k autu vrátime 😊.

Oddýchnutí sme už boli, tak sme sa vybrali do neďalekého mesta Keszthely na bicykloch. Rozhodli sme sa pozbierať kešky, ktoré sa tu nachádzajú.

Nás najmä zaujala promenáda na brehu Balatonu, ale aj rôzne atrakcie, ktoré tu ponúkajú.

Potom sme sa odviezli aj do historického centra, kde sme obdivovali gotický kostol a farský úrad približne z roku 1390.

Následne sme si večeru vybavili v našom obľúbenom McDonald´s.

Dnes sme toho veľa nenabicyklovali, ale unavili sme sa aj z toho oddychovania 😊.

Dnes to bolo cca 24 km na bicykli.

17.07.2023 - 5. deň   Severná časť Balatonu (HU)

Dnes nás čakal predposledný úsek popri Balatone.

Zaparkovali sme v dedinke Badacson, kam sme sa v prvý deň priviezli trajektom. Tu sme si zakúpili lístky na vlak, s ktorým sme sa odviezli do Aszofó, kde sme zas vystupovali z trajektu na druhý deň.

Vo vlaku bol špeciálny vozeň na prepravu bicyklov. Dokonca v ňom boli aj brigádnici, ktorí nám pomohli naše bicykle naložiť do vagóna.

O chvíľku sme už vystupovali z vlaku, kde nám zas mladí brigádnici pomáhali s vykladaním bicyklov.

Chvíľku sme si poblúdili, kým sme našli našu cyklotrasu, ktorou sme sa vybrali smerom k autu 😊.

Cestou sme museli absolvovať aj zopár kopcov a krásnych výhľadov. Dokonca sa vedľa cesty nachádzal aj park bojových vozidiel.

Obdivovali sme rôzne dedinky a pláže, cez ktoré sme prechádzali. Tu na severnej strane sú to väčšinou platené pláže, tak sme sa nenechali zlákať. Tým, že dnes tých kilometrov na pláne toľko nebolo, tak sme si mohli nájsť čas na dobrú zmrzlinu cestou aj viackrát 😊.

Nakoniec nám tých cca 40 kilometrov trvalo skoro 3 hodiny 😊.

Rozmýšľali sme, čo bude s dnešnou večerou. Nakoniec sme sa rozhodli, že ju absolvujeme v reštaurácií oproti hotelu. A bola to veľmi dobrá voľba. Určite odporúčame návštevu reštaurácie Hatod Kisvendéglő, kde varia naozaj po domácky. Takže, keď pôjdete na bicykli okolo Balatonu, urobte si tu malú odbočku do kopca, na dobré jedlo 😊.

Dnes to bolo cca 38 km na bicykli.

18.07.2023 - 6. deň   Južná časť Balatonu (HU)

Dnes nás po raňajkách čakala posledná etapa nášho putovania okolo Balatonu. Autom sme sa odviezli do Fonyodu a odtiaľ zase vlakom do Zanárdy, kde sme trajektom prechádzali na Tihanský polostrov.

Tentokrát sme sa viezli obyčajným osobným vlakom, kde sme si museli sami bicykle naložiť do posledného vagónu na chodbičku. Napriek tomu sme všetko zvládli a o chvíľku sme už vystupovali. Išlo sa nám veľmi ľahko.

Na tejto južnej strane je viacero verejných pláží, malých dediniek s obchodíkmi so suvenírmi a zmrzlinou 😊.

Kalórie, ktoré sa nám podarilo bicyklovaním spáliť sme samozrejme zmrzlinou dohnali 😊.

Zaujal nás aj pamätník venovaný Józsefovi Attilovi z roku 1996. Na pamätníku sa nachádzajú verše z tvorby tohto známeho autora.

Po pár kilometroch sme si našli jednu verejnú pláž, kde bolo málo ľudí. Bol tam príjemný chládok, dali sme si malý obedík, prešli sme „kilometre“ vo vode po kolená a čakali sme, kedy už bude hlbšia, aby sa v nej dalo plávať. No nedočkali sme sa 😊.

Tak sme sa aspoň ochladili a trošku si užili pravý Balaton 😊.

Následne sme pomalým tempom pokračovali v ceste a užívali si výhľady a atmosféru dovolenky, ktorá pre nás už pomaly končila. Vo Fonyode sme si opäť dali fantastický langoš, chvíľku posedeli pod našim stromom, pod ktorým sme pred pár dňami čakali na trajekt a následne sa vybrali k autu.

Na ubytovaní sme zvládli aj večeru. Dojedli sme všetky zásoby, ktoré sme ešte mali nabalené 😊.

Dnes to bolo cca 38 km na bicykli.

19.07.2023 - 7. deň   Hévíz (HU)

Ráno sme sa rozlúčili s domácimi a poďakovali sa im za veľmi príjemný pobyt. Kathy Panzio určite každému odporúčame.

Nechceli sme ísť rovno domov, tak sme si urobili malú zastávku v liečivej vode v meste Hevíz.

Tu bola voda veľmi fajn, dokonca aj dosť hlboká a náročná na plávanie. Táto liečivá voda je jedinečná na celom svete. Jedná sa totiž o termálny prameň, ktorý nie je vulkanického pôvodu ale pramení z rašelinového podkladu. Voda je plná minerálov a na liečivé bahno sem lákajú mnohých turistov.

My sme si trosku zaplávali, posedeli v teplej vode. Však sme to aj potrebovali po toľkých kilometroch bicyklovania. Nie sme na to zvyknutí 😊.

Po troch hodinách oddychovania sme sa vybrali na cestu smerom domov.

Bol to super neplánovaný výlet, na ktorom sme zažili mnohé nové a nepoznané veci.