<< Okruh Nórsko, Fínsko, Švédsko - 1.časť | Okruh Nórsko, Fínsko, Švédsko - 3.časť >> |
23.06.2022 - 6. deň Vestkapp (N), Gamle Strynefjellsveg (N), Geirangerfjord (N)
Noc ubehla pomerne rýchlo. Ráno sme zistili, že sa nachádzame na parkovisku,
ktoré v lete využívajú na prenocovanie vodáci, keď splavujú túto ľadovcovú
rieku. Dnes tu bol ale úplný pokoj.
Po raňajkách sme sa vydali na cestu smerom k najzápadnejšiemu bodu Nórska, kam
sa dá dostať bez problémov autom. Toto miesto nesie názov VESTKAPP.
Asi po 10 km sa nám ohlásil motor nášho KEVINA so svojou obľúbenou chybou
tlaku oleja. Po vlaňajších podobných problémoch, ktoré boli na našej ceste po
Rumunsku sme už múdrejší. Vieme, že stačí doliať olej do motora tak, aby bol
jemne nad risku 😊.
Našťastie krátke zastavenie a doliatie oleja pomohlo aj tentoraz. Po krátkej
pauze sme mohli pokračovať v naplánovanom programe na dnešný viac menej
prejazdný deň.
Ale tu v Nórsku, na ich cestách nikdy nie je nuda. Stále je čo objavovať a
sledovať počas jazdy z okna.
Na jednom z parkovísk sa na nám napríklad naskytol takýto výhľad. Ako z
pohľadnice.
Na základe skúseností z našej cesty považujeme Nórsko za krajinu tunelov.
Tiež sa dá o nej tvrdiť, že je aj krajinou mostov. Niektoré sú zaujímavé
svojou dĺžkou, iné zasa architektúrou.
A hlavne Nórsko je plné krásnej a zaujímavej prírody.
Tu napríklad je ďalší „jazyk“ obrovského ľadovca, ktorý sme si na inom
mieste boli zblízka obzerať včera. Parkovalo tu aj veľa autobusov, takže sa
dá predpokladať, že určite tu bolo aj podstatne viac turistov. Na tomto
mieste sa dá k ľadovcu dostať jednoduchšou cestou a preto je asi viac
navštevované.
Ešte aj počasie sa dnes s nami zahrávalo. Slniečko vykúkalo spoza mrakov a
vytváralo fantastické farebné scenérie. Ako to často píšeme, to sa nedá
opísať, to treba zažiť.
Častým javom v Nórsku je aj prítomnosť rôznych zvierat na ceste. Na losy a
soby si však ešte musíme počkať. Nám aj ovečky a kozičky dokázali vytvoriť
rôzne dlhočizné kolóny na ceste. Všetci vodiči ale s absolútnym kľudom
čakali, kým zvieratká prejdú cez cestu a až potom pokračovali ďalej. Nikto
sa nesnažil predbiehať a nebodaj vytrubovať na zvieratá alebo ostatných.
Naša cesta na Vestkapp bola poriadne dlhá. Hlavne posledných pár desiatok
kilometrov viedlo skutočne drsnou krajinou.
Dokonca posledné kilometre sme museli veľmi prudko stúpať, až do výšky cca
500 m n m. Ale zo sľubovaných výhľadov nakoniec nebolo nič. V čase našej
návštevy bol na vrchole taký lejak s vetrom, aký vídať len v prírodopisných
filmoch. Po vystúpení z auta som mal čo robiť, aby som sa udržal na nohách.
Ohnutý proti smeru vetra. Vidieť bolo možno na 5 metrov.
Urobil som povinnú fotku steny reštaurácie, ktorá sa tu nachádza. Prehodil
som pár slov s obsluhou, ktorá mi potvrdila, že takéto počasie je na tomto
mieste úplne bežné. Podľa ich tvrdenia sa tu mohlo za hodinu vyčasiť alebo
aj dva - tri dni sa nemusí počasie vôbec zmeniť 😊. Ešte som musel pohľadať
aj kešku „GC430RW – Vestkapp“, však aj kvôli nej sme sem vlastne prišli. Kým
som ju našiel a prišiel naspäť k autu, bol som premočený úplne až na kožu.
Moje nepremokavé oblečenie takýto nápor vody a vetra jednoducho nezvládlo.
Ešteže máme náhradné oblečenie so sebou 😊.
Vydali sme sa na cestu späť a asi po 15tich minútach jazdy sa nádherne
vyčasilo, priam až na opaľovanie.
Už cestou na Vestkapp sme videli pri ceste jeden fastfood, ktorý bol výrazne
označený tabuľkami „OPEN“. Povedali sme si, že cestou späť sa tu teda
zastavíme a dáme si nejaký lokálny streetfood a ochutnáme niečo nové 😊.
Naším veľkým prekvapením bolo, že nič lokálne alebo typicky Nórske tam
nebolo. Bola to vychýrená ázijská kuchyňa. Vzhľadom na to, že sme boli už
hladní, neodolali sme.
Dokonca nám pani majiteľka poukazovala aj vystavené fotky, aké známe
osobnosti sa už u nej zastavili. Medzi najznámejších a najvýznamnejších
hostí patril Nórsky princ Haakon.
Vydali sme sa teda späť do vnútrozemia bližšie k Trolej ceste. Pred ňou
chceme ešte navštíviť 27 km dlhú scénickú cestu Gamle Strynefjellsveg.
Z Vestkappu to k nej bolo asi 180 km nádhernými cestami po brehoch jazier,
fjordov a kopcov s miliónmi zákrut.
Na začiatku scénickej cesty sa nachádza vodopád Øvstebrofoss, kde sme si
urobili krátku zástavku.
Naša púť po Nórsku pokračovala samotnou cestou Gamle Strynefjellsveg, ktorú
prvý krát otvorili ešte v roku 1895. Jedná sa o cestu, ktorá prechádza cez
veľmi drsnú krajinu. Najvyšší bod na ceste sa nachádza vo výške 1 139 m n m.
V čase výstavby tejto cesty sa jednalo o veľké majstrovské dielo cestného
staviteľstva. Nám stačila informácia, že všetky kamene lemujúce cestu sa tu
museli ukladať ručne. Hlavne, keď si uvedomíme, že aj v súčasnosti sa cesta
otvára iba na cca 5 mesiacov v roku, kedy tu klesne snehová pokrývka a dá sa
po nej prejsť.
Nezabudnuteľná bola jazda v tomto snehovom „tunely“, kde nie je vidieť za
zákrutu a na úzkej ceste nie je ani kam uhnúť, lebo z oboch strán sa
nachádza vyše 3 m vysoká snehová stena.
Na najvyššie miesto tejto cesty sme dorazili okolo 20:30 ale slniečko ešte
stále nezapadalo. Aj to je jedna z výhod Nórska (teda hlavne v lete, v zime
je zas skoro stále tma😊), že na pozorovanie prírodných krás je k dispozícii
skoro 24 hodín denne.
Ak máte možnosť prechádzať touto cestou, tak ju určite absolvujte.
Každopádne nebudete ľutovať, že ste nevyužili tunel, ktorý tu v posledných
rokoch postavili na prekonanie hrebeňa týchto vrchov, ale že ste si užili
krásne výhľady na horské masívy na okolí.
Na konci tejto vyhliadkovej cesty sa napojíte na hlavnú cestu č. 4. Ani tu
nemôžeme tvrdiť, že by sa nebolo na čo pozerať. Zamrznuté jazerá, sneh a
skaly vytvárali úžasnú atmosféru.
Po prejdení asi 20 km sme prišli na odbočku k miestu s názvom Dalsnibba.
Je to vlastne vyhliadková plošina so skoro 360 stupňovým výhľadom. Až na
vrchol, ktorý sa nachádza vo výške 1 476 m n m. sa dá v pohode dostať autom.
Nachádza sa tu parkovisko ako aj veľké návštevnícke centrum, čo bolo
samozrejme o takomto čase (21:30), keď sme sem my prišli zatvorené. No
výhľady do okolia stáli za tie peniaze 😊 (na začiatku odbočky sa platí
vstupné, ktoré je potrebné zaplatiť v automate kartou, aby sa Vám
automaticky zodvihla závora umožňujúca prejazd áut a zabezpečuje výber
poplatku 24 hodín denne a 7 dní v týždni).
Najkrajší pohľad z Dalsnibby je na Geirangerfjord. Zapadajúce slnko dodávalo
všetkému zaujímavú atmosféru. K dokonalosti chýbala už len výletná loď vo
fjorde 😊.
Pofotili sme si čo sa nám páčilo a užívali si výhľady. Bolo už dosť hodín,
tak sme sa vybrali hľadať si nejaké miesto na prespatie. Pomocou P4N tu malo
byť jedno zaujímavé miesto hneď kúsok za fjordom.
Netušili sme však, že si budeme musieť urobiť ešte nejaké krátke zastávky na
fotenie. Nad fjordom bolo vybudované parkovisko, z ktorého bol super výhľad
na všetky strany. Pre nás bolo najzaujímavejšie zistenie, ako dokázali
spojiť okolitú prírodu s výhľadmi na ňu. Ako napríklad dokázali vybudovať
presklené koryto pre riečku, ktorá vodopádom padá až do fjordu.
To už bolo okolo 22:30 a boli sme poriadne unavení. Po priblížení sa k
miestu, ktoré sme si vybrali na prespatie nás zarazilo ako veľa obytných aut
sa tu už nachádza. Ale našťastie aj voľných miest ešte bolo dosť. Jednalo sa
totiž o starú cestu umiestnenú po obvode vysokého kopca, ktorú už roky
nepožívajú (namiesto nej postavili tunel).
Ešte rýchla večera a spánok. Dnes sme toho zažili naozaj dosť veľa.
Parkovacie súradnice : 62,152838°, 7,181252°
Najazdené : 509 km
Tankovanie: 121,87 Eur - 45,73 l
Vstupné : 27,00 Eur (Dalsnibba)
Najazdené : 509 km
Tankovanie: 121,87 Eur - 45,73 l
Vstupné : 27,00 Eur (Dalsnibba)
24.06.2022 - 7. deň Gudbrandsjuvet (N), Trollveggen (N), Trollstigen (N)
Ráno nás zobudilo zvonenie. Nebol to však žiaden telefón alebo budík ale
ovečky, ktoré sa prechádzali popri nás 😊.
Nádherné výhľady priamo pri raňajkách nás naštartovali na nový deň. Po
raňajkách sme sa vydali na cestu do krajiny trolov. Takýto trolovia sú tu na
každom kroku. Však sa aj táto cesta volá Trollveggen.
Asi po 40 km jazdy a jednej plavbe trajektom sme sa dostali na ďalšie
zaujímavé miesto s názvom Gudbrandsjuvet. Jedná sa o roklinu ponad ktorú je
postavený takýto zvláštny kovový chodník. Na konci chodníka sa nachádza
presklená kaviareň. Všetko to tu do seba krásne zapadá, ako skoro všetko v
Nórsku 😊.
Po prejdení len 10 kilometrov sme už zastavovali znovu. Parkovisko pri
Øvstestølbrua je len pár metrov od zaujímavého starého kamenného mosta. Na
fotke sa nachádza približne v strede obrázku.
Bol to krásny zážitok. Vizuálny ale aj akustický. Je až prekvapivé, aké
veľké množstvo vody dokáže pretiecť popod mostík, ktorý má len zopár metrov
a popritom dokáže vode odolávať dlhé roky.
Už len pár kilometrov a opäť parkujeme. Tentokrát na najznámejšom mieste z
celej Trolej cesty s názvom Trollstigen. Je tu veľké turisticko-informačné
centrum, mnoho obchodíkov so suvenírmi a hlavne vyhliadkové plochy, z
ktorých je nádherný výhľad na vodopády ako aj na kľukatú cestu, ktorá vedie
údolím až k ďalšiemu vzdialenému fjordu.
Jediným malým negatívom tohto miesta bolo množstvo turistov, ktorí tu boli
aj napriek tomu, že ešte nebola letná sezóna v plnom prúde. Napriek tomu sme
tu strávili asi hodinku. Samozrejme nakúpili nejaké suveníry, pokochali sa
výhľadmi a užívali si „Nórsko“ 😊.
Od tohto miesta sme pokračovali k ďalšiemu, ktoré odporúčajú skoro všetci
cestovatelia. Jedná sa o Atlantickú cestu (Atlanterhavsveien). Takže nás
čakalo ešte 120 km cesty k nej.
K začiatku Atlanterhavsveien sme sa dostali pred 19tou hodinou. Mali sme
dilemu, či sa po nej vybrať ešte navečer, alebo si trošku oddýchnuť a
vyraziť na ňu až ráno.
Vedeli sme, že nás v nasledujúcich dňoch čaká veľa kilometrov, tak sme sa
rozhodli, že si nájdeme nejaké miestečko na prenocovanie a oddych. To sa nám
podarilo nájsť celkom rýchlo. Vybrali sme sa na prechádzku po okolí
peši, a obdivovali ostrovčeky, ktoré boli roztrúsené na celom horizonte 😊.
Parkovacie súradnice : 63,001446°, 7,219204°
Najazdené : 181 km
Trajekt : 16,40 Eur
Tankovanie: 80,22 Eur - 32,23 l
Najazdené : 181 km
Trajekt : 16,40 Eur
Tankovanie: 80,22 Eur - 32,23 l
25.06.2022 - 8. deň Atlanticroad (N), Tronheim (N), Trollstigen (N)
Na našom miestečku s prekrásnym výhľadom sme si vybavili aj raňajky a tešili
sme sa na ospevovaný „Atlanticroad“.
„Atlanticroad“ je cca 9 km dlhá cesta, ktorá spája viaceré malé ostrovčeky.
Celkovo je tu na tomto krátkom úseku cesty vybudovaných 8 mostov o celkovej
dĺžke 891 m.
Po pár kilometroch sa nám vo výhľade z okna auta objavil prvý z mostov.
Vedľa cesty sú vybudované rôzne miesta, kde sa dá zastaviť a obdivovať
jednotlivé premostenia ako aj ostrovčeky pohádzané len tak v mori 😊.
Samozrejme aj tunajšia fauna sa nám prišla predviesť v plnej kráse 😊.
Po pár kilometroch sme sa zastavili na veľkom parkovisku, kde boli aj nejaké
obchodíky, WC a aj náučný chodník s informáciami. Mal dĺžku cca 1,5 km a
viedol okolo ostrova, na ktorom sme práve boli.
Pozbierali sme tu nejaké LABky a vybrali sa ďalej. A o chvíľku už bolo po
slávnej ceste.
Pre nás to bolo tak trochu sklamanie. Celej tejto ceste sa robí veľká
reklama, ale je to len cesta... Áno, sú na nej krásne mosty, pospájané
ostrovčeky, ale keď človek sedí v aute za volantom tak to vôbec nestíha
vnímať.
Najkrajší záber z „Atlanticroad“ sme si urobili na náučnom chodníku z jednej
informačnej tabule (keďže nemáme dron).
Ale určite nikoho neodhováram od návštevy, bolo to krásne, ale my sme asi
čakali trošku viac.
Naša cesta pokračovala ďalej na sever. Vec, ktorá nás naopak zaujala
bol tunel, ktorý vedie do mesta Kristiansund. Vedie v hĺbke cca 100 metrov
pod morom a je to vlastne oblúk (aj tu by sa mohli naši tunelári učiť ako sa
dá tunelovať 😊).
Pokračovali sme ďalej smerom na Trondheim úžasnou prírodou a kochali sme sa
výhľadmi na všetky strany. Naozaj tunelov aj mostov tu majú veľa.
Zaujali nás aj krásne dedinky s rodinnými domčekmi, upravenými trávnikmi s
automatickými kosačkami, ktoré boli skoro na každom kroku.
Ani sa nečudujeme. Takto na severe bolo 25.06. poobede 27,5 stupňa Celzia.
Načo sme si brali to teplé oblečenie? Len nám zaberalo miesto v aute 😊😊😊.
Po pár hodinách sme sa ocitli v Trondheime. Prešli sme centrom mesta formou
autoturistiky.
Hlavne mestská doprava tu bola zaujímavá. Napríklad tento dvojkĺbový
autobus, ktorý zvonku pripomínal naše električky.
Dnešný deň bol o kilometroch aby sme sa čím viac priblížili k polárnemu
kruhu. Miesto na nocľah sme si našli na malom parkovisku na začiatku
turistickej cesty. Celý čas sme tam boli sami, uvarili si večeru a užívali
si to ticho.
Parkovacie súradnice : 63,699052°, 11,083967°
Najazdené : 310 km
Diaľnica : 5,70 Eur
Trajekt : 10,10 Eur
Najazdené : 310 km
Diaľnica : 5,70 Eur
Trajekt : 10,10 Eur
26.06.2022 - 9. deň Helgelandskysten (N)
Náš plán dovolenky hovoril o tom, že absolvujeme Helgelandskysten – čiže
vyhliadkovú cestu po pobreží a ostrovoch. Takže oddýchnutí sme sa pustili do
odkrajovania ďalších kilometrov na sever.
Ako sme už včera zistili je tu nad očakávanie teplo. Vôbec nás neprekvapili
ani fóliovníky. Pestovali v nich hlavne jahody, ale videli sme aj rôzne
ovocné stromy pod fóliou. A tých fóliovníkov tu mali neúrekom rôznej
veľkosti na výšku, šírku ale aj dĺžku.
Všade okolo nás bola krásna príroda. Na vrcholoch kopcov sa tu nachádzali
ešte stále aj vrstvy snehu, ktoré dodávali vodu aj do jednotlivých
vodopádov, ktorých je tu veru dosť.
Tam, kde neboli mosty, tak tam na nás čakali trajekty. Počas dnešného dňa
sme sa plavili až 3 x.
Aj tráva bola čím ďalej tým zelenšia 😊, dokonca aj na strechách 😊.
Nevieme, čo presne sa v týchto malých domčekoch nachádzalo, ale asi nejaké
posedenia ... bolo ich tu dosť, skoro pri každom väčšom domčeku.
A znovu sme obdivovali tie automatické kosačky pri domoch. Asi toho majú
veľa a sú „lenivý“ alebo si užívajú život inou formou než otročením okolo
domu 😊.
Na jednom z trajektov sme zažili aj zaujímavé stretnutie. Náš Kevin našiel
svojho kratšieho brata 😊.
Cestoval v ňom jeden cca 50 ročný Belgičan. Trošku sme si navzájom
pochválili prestavby auta, posťažovali sa na slabý motor (obaja máme rovnakú
motorizáciu) a porozprávali si zážitky. Zistili sme kam máme kto namierené.
Na druhý deň sme sa opätovane stretli ešte raz na jednom parkovisku 😊.
Okolo 22:00 sme si povedali, že si už musíme nájsť nejaké miesto na
nocovanie. Ale však ešte bolo stále krásne slnečno. V bývalej asi pieskovej
bani sme si našli kľudné miesto s parádnym výhľadom na okolité kopce.
Parkovacie súradnice : 65,967899°, 12,565408°
Najazdené : 395 km
Diaľnica : 4,40 Eur
Trajekt : 43,60 Eur
Najazdené : 395 km
Diaľnica : 4,40 Eur
Trajekt : 43,60 Eur
27.06.2022 - 10. deň Helgelandsbrua (N), Arctic circle center (N), Bodo (N)
No povedzte, nie je toto krásne miesto na raňajky?
Dnes nás čakali ďalšie kilometre na našej ceste, ale aj konečne prekročenie
polárneho kruhu, na ktorý sme sa už tešili.
Po pár kilometroch jazdy nás prekvapil pohľad na krásny most Helgelandsbrua
(Helgeland bridge) s malým parkoviskom odkiaľ sa dal dobre pozorovať. Na
tomto malom parkovisku sme sa opätovne stretli s naším bratom Belgickým
CADDY 😊.
Na fotke to nie je až také dominantné, ale ten most má vyše kilometra a v
najvyššom bode dosahuje výšku až 138 m.
Na týchto miestach sme zmenili náš ďalší plán. Rozhodli sme sa nepokračovať
v ceste po vyhliadkovej ceste Helgelandskysten ale čím skôr sa napojiť na
známu cestu E6 a ušetriť tak nejaký čas.
Po necelých 200 kilometroch sme sa konečne ocitli pri návštevníckom centre
ARCTIC CIRCLE CENTER, ktoré je postavené na hranici polárneho kruhu.
Samozrejme sme neodolali a minuli zopár eur na darčekoch 😊. Samozrejmosťou
boli aj prvé kešky za polárnym kruhom 😊 „GC3597D – Polarsirkelen“, ako aj
virtuálky „GC891EE – Polarsirkelen“.
Čo nás veľmi prekvapilo, tak to bola skutočnosť, že tu na polárnom kruhu
bolo 25 stupňov Celzia.
Náš dnešný cieľ bolo mesto Bodo a odtiaľ sme chceli ísť trajektom na
súostrovie Lofoty. Nešli sme však priamo po E6, ale odbočili sme smerom na
menej známe cestičky, ktoré nás priviedli na ďalšie krásne miesta.
A samozrejme nesmeli nám chýbať na ceste aj zvieratká oddychujúce na kraji
cesty 😊 (skoro ako v Albánsku 😊😊😊).
A prečo sme vlastne odbočili z E6? Chceli sme navštíviť jedno z miest, kde
je tzv. „tekuté“ more.
Pod týmto pojmom si treba predstaviť zúžené miesto, cez ktoré sa pri prílive
a odlive napĺňa fjord a vyzerá to, ako keby tu more bolo silnou riekou. Na
takomto zaujímavom mieste sa nachádza aj keška „GC7B9FP – Saltstraumen“.
Na fotke ten prúd nie je moc vidieť, tak len pre predstavu.
Takto pekne to je vidieť z mosta pri mestečku Saltstraumen neďaleko mesta
Bodo.
K trajektu to odtiaľto bolo už len zopár kilometrov. Zaradili sme sa v
prístave medzi mnoho áut, ktoré sa chystali preplaviť na Lofoty. Mali sme
ešte asi hodinku času, tak sme v rýchlosti pozbierali kešky aj v tomto
mestečku. Na tomto mieste končí aj železničná trať v Nórsku. Je to vlastne
jej najsevernejšia stanica.
Z diaľky sme videli približujúci sa trajekt do prístavu. Pri pohľade naň sme
si mysleli, že sa do neho už asi nedostaneme. Pred nami bolo veľmi veľa
kamiónov ako aj rôznych áut.
No mali sme šťastie. Nakoniec sme sa dostali na tento trajekt ako
predposledné auto 😊.
No a už len hurá na toľko ospevované súostrovie Lofoty. Z lode
vyzerali hrôzostrašne.
Cesta s nalodením a aj s vylodením nám trvala niečo vyše 4 hodín. Keďže sme
sa nalodili ako predposledný, tak sme neskoro večer aj „vystupovali“
ako predposledný😊.
No „reči“ o tom, aké sú Lofoty krásne, môžeme iba potvrdiť. Nevedeli sme, čo
skôr fotiť, kam sa skôr pozrieť. Naším hlavným cieľom bolo niekde zaparkovať
na noc. Však sa už čas prehupol k polnoci.
Po chvíľke sa nám podarilo nájsť si kľudné miesto na prenocovanie. Zaspali
sme rýchlo, však sme sa tešili na tú krásu za bieleho dna 😊(nie bielej
noci😊).
Parkovacie súradnice : 68,005370°, 13,164620°
Najazdené : 383 km
Diaľnica : 19,70 Eur
Trajekt : 75,40 Eur
Tankovanie: 123,62 Eur - 48,12 l
Najazdené : 383 km
Diaľnica : 19,70 Eur
Trajekt : 75,40 Eur
Tankovanie: 123,62 Eur - 48,12 l
28.06.2022 - 11. deň A (N), Reinebringen (N), Bodo (N)
Ráno sme sa zobudili na hluk pracovného stroja, ktorý neďaleko nás upravoval
breh. Prehodili sme pár slov s jeho obsluhou a o chvíľku s ním odišiel. My
sme sa v kľude naraňajkovali 😊.
Veľmi sme sa tešili na tú krásu, ktorá nás tu čakala. Upravené cesty, mnoho
mostov a galérií, ktoré boli zasadené do tejto prírody naozaj citlivo.
Prvá naša dnešná destinácia bola známa rybárska dedina s krátkym názvom „A“.
Krátku zastávku sme si urobili aj v prístave Moskenes. Túto fotku
autopožičovne asi z internetu poznajú všetci, tak sme sa tu museli zastaviť
aj my 😊.
Odtiaľto už bola dedinka „A“ naozaj na dohlaď.
Takže nová obec, ktorú sme sa naučili a môžeme použiť do krížoviek sa volá
„A“.
Na druhej strane obce tabuľa nie je vôbec potrebná. Cesta tu jednoducho
končí veľkým záchytným parkoviskom 😊.
Tam sme samozrejme zaparkovali aj my. Prešli sme zopár metrov a už sme
nemohli pokračovať ďalej. Zadržala nás totiž vôňa z blízkej pekárne. No a
niektorý z nás dvoch nedokážu takejto vôni odolať 😊. Boli to však
fantastické druhé raňajky.
Bola to veľmi zaujímavá prechádzka medzi týmito rybárskymi domčekmi s
výrazne červenou farbou.
V rámci dedinky je aj múzeum venované tunajšiemu spôsobu života rybárov.
Ozdobou bola aj sušená rybia hlava.
Poprechádzali sme sa po dedinke, pofotili čo sa dalo. Samozrejme sme našli
aj všetky LAB kešky, ktoré sú tejto obci venované. Neskôr sme sa vybrali
ďalej na sever a to k dedinke Reine, kde sme mali na pláne vyšliapať na
vyhliadku Reinebringen, ktorá sa nachádza nad dedinou vo výške cca 420 m n
m.
Od parkoviska to vyzeralo veľmi fajn, na takú ľahšiu turistiku 😊.
No nakoniec bol výstup na tento kopec veľmi náročný a zdĺhavý. Skoro celý
chodník je vyskladaný zo skál vo forme schodov, ktoré sú však veľmi vysoké.
Tie v spojení s teplými slnečnými lúčmi vyžarovali neskutočné sálavé teplo,
ktoré bránilo v rýchlejšom stúpaní.
Dokonca sme sa ocitli až vo výške, v ktorej tu lietajú lietadlá ... bol
to veľmi zaujímavý pohľad.
Nakoniec sa nám po cca 2,5 hodinách podarilo vyšliapať až na vrchol odkiaľ
sa nám však za odmenu objavil krásny výhľad na obec Reine.
Posadili sme sa trochu bokom od hlavnej cestičky a vychutnávali si výhľad na
more a okolitú prírodu. Zároveň sme využil tieto chvíle na zjedenie
prineseného obedu. Čakala nás ešte cesta dolu. To sme však ešte netušili, že
pre naše nôžky bude ešte náročnejšia ako výstup smerom hore.
Výhľady však boli krásne a určite stáli za vynaloženú námahu. Naše auto nás
poslušne čakalo na parkovisku za mostom 😊.
Tie schody boli nekonečné ...
No ale nakoniec sme to zvládli. Unavený ale zároveň aj plný krásnych
výhľadov sme si sadli do auta a po chvíľke sme smerovali ďalej na sever.
Perfektné cesty a mosty nás sprevádzali celým týmto krajom. Samozrejme aj
sušené ryby. O týchto ostrovoch je známe, že sa tu tradičným spôsobom sušia
ryby už niekoľko storočí.
Boli sme sa na to pozrieť aj bližšie. Ryby ako také sa usušia rýchlejšie ako
ich hlavy. V období, keď sme tadeto prechádzali sa sušili už len hlavy a
telá rýb už boli pozbierané.
Vôňa rybaciny tu bola neskutočne intenzívna. Nedokážeme si ani predstaviť
ako to tu musí voňať v čase, keď sa tu čistia čerstvé ryby a začínajú sa
sušiť.
Cesta nám ubiehala rýchlo. Prekvapilo nás ako sa napríklad stavajú nové
domy, takto ďaleko na severe.
Po pár kilometroch sme dokonca natrafili aj na pieskové pláže s kúpajúcimi
sa deťmi.
Cesta autom týmto krajom je ako z rozprávky. Výhľady sú fantastické. Každú
chvíľku sme zastavovali a fotili. Nóri to samozrejme dobre vedia, takže na
tých naj exponovanejších miestach sú vybudované krásne veľké parkoviská.
Miesto na spanie sa nám podarilo nájsť na brehu Sigersfjordu pri jednom
pamätníku.
Parkovacie súradnice : 68,639560°, 15,559674°
Najazdené : 266 km
Diaľnica : 2,00 Eur
Tankovanie: 81,34 Eur - 32,29 l
Najazdené : 266 km
Diaľnica : 2,00 Eur
Tankovanie: 81,34 Eur - 32,29 l
<< Okruh Nórsko, Fínsko, Švédsko - 1.časť | Okruh Nórsko, Fínsko, Švédsko - 3.časť >> |
0 comments:
Zverejnenie komentára